Sú predvolebné prieskumy zlé?

Autor: Július Kolenič | 18.12.2019 o 18:42 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  104x

A už to tu bude zas. Jeden prieskum za druhým a my budeme sledovať vzostupy a pády rôznych politických strán, podľa toho, aká agentúra prieskum vykonala a ktorá politická strana (teda milionári v jej pozadí) si prieskum objednala.

Naplno sa bieda predvolebných prieskumov prejavila v posledných prezidentských voľbách, keď v jednu chvíľu pred prvým kolom sa nám snažili nahovoriť, že ich favoritka má hádam aj vyše 50 % podporu. Realita bola samozrejme iná a aj keď prvé kolo vyhrala, zďaleka to nebolo s týmto výsledkom. Rovnaké fiasko zaznamenali prieskumy aj pred poslednými parlamentnými voľbami. Stačí si spomenúť, že premiér bol skoro jasný a nakoniec ledva preliezol do parlamentu alebo že s takým nástupom fašistov nerátal žiaden prieskum.

Pre zverejňovanie prieskumov preferencií pred voľbami platí momentálne iba jediné pravidlo, že sa nesmú zverejňovať dva týždne pred voľbami. Je to správne? Určite nie. Veď mať dostatok informácií na rozhodnutie je základným predpokladom na to, že rozhodnutie bude správne. Tieto informácie však musia byť korektné a nie zavádzajúce. Pri parlamentných voľbách je totiž pre voliča veľmi demotivujúce, keď vidí v prieskume, že ním preferovaná strana sa do parlamentu nemusí dostať. Volič má potom tendenciu voliť strany s lepšími výsledkami v prieskumoch. A to milionári a manipulátori verejnou mienkou dobre vedia. Používajú preto rôzne formy manipulácie, ktoré si bežný človek ani nevšimne. Môže ísť o používanie metód typu, že nejakú stranu vôbec v prieskume nezaradia do zoznamu strán z ktorých si respondenti môžu vybrať alebo jednoducho zvolia inú metodiku, napr. nemerajú preferencie (výber jednej strany zo zoznamu) ale volebný potenciál (odpoveď na otázku, či by volič túto stranu volil alebo nie). Lenže s vysvetľovaním rozdielov sa nikto nenamáha, tak isto intervaly spoľahlivosti (koľko % od-do by napr. s 95% pravdepodobnosťou strana získala) sa v médiách milionárov zverejňujú len zriedka. Pre milionárov je totiž najdôležitejšie ukázať ľuďom grafy, ktoré vyvolajú tie správne pocity. Alebo druhý extrém, odstrihnúť ľudí od informácií úplne - to presne znamenal posledný návrh milionárov o zákaze zverejňovania prieskumov až 50 dní pred voľbami. A ľudia tejto krajiny - pracujúca chudoba - sú len obeťou týchto ich hier. To musíme zmeniť!

My sme Solidarita - Hnutie pracujúcej chudoby. Našim cieľom je skoncovať s manipulatívnymi prieskumami. Stanovíme jednotné metodické pravidlá pre zverejňované volebné prieskumy, bez časového obmedzenia ich zverejňovania, s cieľom zabrániť ich zneužívaniu na manipulácie v predvolebnom boji. Spolu dokážeme plány zmeniť na skutočnosť. My nie sme závislí na žiadnych milionároch, my plánujeme milionárov z politiky vysťahovať.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Matovič by mal ubrať plyn

"Normálny" Matovič je možno oxymoron, ale občania by ho ocenili.


Už ste čítali?